استفاده از گیاهان بومی و سنتی هند برای مقابله با دیابت و سرطان

 25 می 2015- بیماری دیابت درمیان بیماریهای متابولیک سریعترین رشد را در سراسر جهان داشته است. در یک مطالعه ی جدید مشخص گردید استفاده از عصاره های گیاهان بومی و سنتی هند  می تواند به مدیریت این بیماری کمک کرده وهمچنین بطور بالقوه در درمان سرطان موثر باشد.

محققان دانشگاه فناوری سوینبرن گونه هایی از گیاهان را شناسایی کردند که می تواند به طور بالقوه  در مدیریت بیماری دیابت نوع 2 و عوارض مرتبط با افزایش وزن، فشارخون و مهار سیستم ایمنی استفاده شوند.

 دکتر Gulatiبه عنوان بخشی از پایان نامه ی دکترای خود به بررسی هفت گیاه دارویی بومی استرالیا و 5 گیاه آیورودای هندی برای تعیین پتانسیل ضد دیابتی آنها پرداخت.

آیورودا یک علم باستانی وکهن است که درهند بسیار به آن توجه می شود در این علم از گیاهان  طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می شود در کشورهای دیگر به آن طب جایگزین اطلاق می گردد.

دکتر Gulatiبه بررسی تأثیرات این 12 گیاه بر جذب گلوکز و ادیپوژنز (تشکیل بافت چربی) پرداخت. او همچنین  فعالیت ضد سرطانی عصاره ی این گیاهان بروی دو خط سلولی سرطان را بررسی کرد.

 دکتر Gulatiمی گوید: ما دریافتیم  عصاره ی برخی از این گیاهان جذب گلوکز را در سلولهای چربی تحریک کرده در حالیکه برخی تجمع چربی درسلولهای چربی را کاهش می دهند.

 عصاره گیاهان Acacia kempeana(Witchetty Bushیا اقاقیا)، چوب صندل استرالیایی (Santalum spicatum) موجب تحریک جذب گلوکز شدند.

عصاره ی گیاهانDead finish (Acacia tetragonophyllaTurpentine bushیا Beyeria Ieshnaultiiو Caustic weedیا Euphorbia drumondiiبطور قابل توجهی تجمع چربی در سلولهای چربی را کاهش می دهند.

 درمیان گیاهان دارویی سنتی هند، عصاره ی گیاه Kali musliیا Curculigo orchioidesموجب تحریک جذب گلوکز وهمچنین کاهش تجمع چربی درسلولهای چربی می شود.

عصاره ی گیاهان Vijayasar(Pterocarpus marsupium) و Kalmeighیا Andrographis paniculataموجب کاهش تجمع چربی درسلولهای چربی می شوند.

 علاوه بر این  عصاره ی گیاهان Witchetty bushو Dead finishدارای  فعالیت قوی ضد  سرطانی بر علیه  سلولهای سرطان سرویکس (سرطان گردن رحم) هستند.

 در سال  2012 مطالعه ی دیگری توسط محققان دانشگاه سوینبرن انجام شد که در آن به  بررسی چگونگی تأثیر برخی از عصاره های گیاهی در کند نمودن سرعت فعالیت دو آنزیم کلیدی متابولیسم کربوهیدراتها پرداخته بود. محققان درگزارش خود به اثر آنتی اکسیدانی این عصاره ها اشاره  نمودند.

پرفسور Palomboمدیر دپارتمان شیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه سوینبرن می گوید: گیاهان  دارویی استرالیا منبع  دست نخورده ای هستند که باید بروی  اثرات درمانی آنها تحقیقات بیشتری انجام شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150525095421.htm